sunnuntai 14. huhtikuuta 2013

Ettei sille tule kylmä...


...emme halunneet leikata turkkia, mutta nyt kun ilmat lämpenevät, olisi kiva saada se lyhyeen turkkiin.

Siinä tämän vuodenajan (=kevään) lause, joka saa ainakin minun niskakarvani trimmaajana pystyyn. Tällä viikolla kaksi koiraa, molemmat ylipitkässä turkissa, huopaantuneina, kakkaa takapuolessa, pimpsa huopaantunut reisiin kiinni, peräaukon edessä iso huopalaatta, naama huovassa.

Lause yleensä jatkuu pirteänä: "Sen voi vetäistä koneella lyhyeksi".

Siinä vaiheessa lasken aina hitaasti kymmeneen. Millä h...lvetillä sen "vetäisee", kun kone ei mene huovasta läpi, ellei vedä millin siiliksi. Ja jos koira suostuisi konetöihin, niin mikäs sitä olisi "vetäistessä"...

Keskustelu yleensä jatkuu minun herttaisesti kysyessä: "Ette sitten itse "vetäisseet" sitä koneella?" "No, kun se ei anna, vaan puree ja tappelee vastaan".

No onneksi minä olen Maija Poppanen ja minulla on taikasauva käytössä. Tähän asti kaikki koiran ovat päässeet huovastaan, ei taikasauvan avulla, mutta taikasanojen, jotka eivät ole julkaisukelpoisia (en myöskään lausu taikasanoja koiran tai omistajan kuullen).


Tarinaan usein kuuluu, että korvat ovat umpihuovassa. Tällä koiralla minulla hiki nousi pintaan, sillä oli aivan mahdoton sanoa, missä korvalehti alkoi. Silmät olivat niin tiukassa huopa-rähmä klimpissä, että niihin upposi melkoisesti aikaa.


Tyypillisesti kynsiä ei ole leikattu, sillä koira ei "pidä" kynsien leikkuusta. Tällä koiralla oli myös peukalonpään kokoiset huovat tassun alaosissa ja hieman pienemmät varpaiden välissä.


Mutta lopputuloksena (taas jälleen kerran), koira, joka ei ole eläinsuojelutapaus. 
Rakkaat koiranomistajat: Jos koirallanne on kylmä talvella, mutta teillä ei pysy karsta kädessä, pitäkää turkki lyhyenä talvella(kin) ja ostakaa koirallenne takki.